اخبار دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی,آزمون,سایت دانشگاه آزاد,آزمون دانشگاه آزاد,دانشگاه ازاد,نتایج دانشگاه آزاد,سنجش

اخبار دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی,آزمون,سایت دانشگاه آزاد,آزمون دانشگاه آزاد,دانشگاه ازاد,نتایج دانشگاه آزاد,سنجش

دکتر طه هاشمی در مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت

دکتر طه هاشمی در مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت: دانشگاه آزاد اگر در یک سال اخیر بی‌تاثیر بود انقدر آماج حملات عده‌ای قرار نمی‌گرفت

 

 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی ارتقای کیفی و آراستگی دانش‌آموختگان با ارزش‌های انسانی را دو رسالت مهم این دانشگاه اعلام کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدطه هاشمی در مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت اظهار کرد: طبیعی است در طول تاریخ از زمانی که اولین آیات بر پیامبر(ص) نازل شد تا امروز همه اهداف جامعه اسلامی این است که قرآن کتاب زندگی باشد و این بزرگترین چیزی است که باعث شد امام بزرگوار بعد از ائمه با یک انقلاب تمام عیار، جامعه ایرانی را تحت تاثیر قرآن قرار دهد.

وی بیان کرد: امروزه حتی دشمنان ما در معادلات خود، نگاهی به قرآن و مفاهیم آن دارند. اگر پیامی یا مکتبی یا انسانی که مروج یک مکتب فاخر است مورد حمله گروهی قرار بگیرد، باید به نیت‌شان شک کرد. پیامبران ما در طول تاریخ مخالفان و موافقانی داشتند که هم مخالفت مخالفان و هم موافقت موافقان نشانه عظمت قرآن است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر امروز افرادی وظیفه خود می‌دانند که در برابر حرکت های عمیق دانشگاه آزاد اسلامی موضع بگیرند و آن را آماج حملات خود قرار دهند، این مسئله نشان می دهد که فعالیت یکسال اخیر این دانشگاه بسیار تاثیرگذار بوده است و اگر دانشگاه بی تاثیری بودیم با چنین حملاتی مواجه نمی شدیم.

 طه هاشمی در ادامه سخنانش افزود: قرآن کتابی است که برای زندگی آمده است. کتاب آسمانی ما مسلمانان مدعی است که به تمامی سوالات پاسخ می‌دهد؛ از نگاه فیزیولوژیک نیز این امر قطعی است. ما معتقدیم در جامعه شیعی، قرآن بدون اهل بیت (ع) نمی‌تواند رسالت خود را بدرستی انجام دهد. فرهنگ قرآن نیز باید طوری باشد که افراد قرابت ذهنی پیدا کنند.

وی بر اهمیت حضور علما و روحانیون در جلوگیری از سوء استفاده از قرآن تاکید کرد و گفت: جامعه اسلامی ما نیاز به همگرایی دارد. امروز روحانیون زیادی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل هستند و ما باید از برکات وجود این روحانیون استفاده کنیم.

حضور افراد دین‌پژوه و دین شناس در راس ارکان دانشگاه آزاد اسلامی

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین تاکید کرد: وظیفه ما برنامه‌ریزان فرهنگی پرداختن به موضوعات قرآن و عترت در دانشگاه ها و توسعه رشته در زمینه تحصیلات تکمیلی با محوریت قرآن و عترت و سبک زندگی است. در حوزه فرهنگی نیز، پژوهشکده قرآن و عترت مستقل شده است تا بطور اخص به موضوع سبک زندگی بپردازد. هدف مقام معظم رهبری از توجه ویژه به سبک زندگی نیز این است که ما نحوه و سبک زندگی ائمه را در حوزه های رفتاری در جامعه الگو قرار دهیم.

طه هاشمی افزود: کاری که ما باید انجام دهیم این است که سبک زندگی اسلامی را به جامعه جوان خود معرفی کنیم تا جوان امروز با آن احساس قرابت و نزدیکی کند. بحث حوزه و دانشگاه نیز در اینجا مطرح می شود و هدف امام راحل این بود که دو جایگاه فکری حوزه و دانشگاه یکدیگر را به رسمیت بشناسند.

وی اضافه کرد: امروز، انتظار از دانشگاه آزاد اسلامی که در راس آن امام راحل، مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی به عنوان مفسر قرآن و دین شناسان حضور دارند و همچنین در کنار شخص دکتر میرزاده به عنوان رییس دانشگاه که همواره بر اهمیت رویکرد فرهنگی در محیط‌های علمی تاکید داشته‌اند، بزرگواران دیگری همچون آقای سید حسن خمینی نوه بزرگوار امام راحل و آقای ناطق نوری قرار داشته و دارند که همین امر کافی است تا دانشگاه آزاد اسلامی بیش از پیش در حوزه قرآن و عترت وارد شده و فعالیت کند. از همین منظر این سوال مطرح است که به راستی کدام دانشگاه در کشور وجود دارد که در راس آن چنین افراد دین شناسی وجود داشته باشد؟

وی در خاتمه نیز تصریح کرد: حرکتی که در دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده نویدبخش این موضوع است که دانش آموختگان، استادان و دانشجویان ما بایدافراد فرهیخته و مدرنی باشند.

نمره قبولی یادگار امام (ره) به رییس دانشگاه آزاد اسلامی

نمره قبولی یادگار امام (ره) به رییس دانشگاه آزاد اسلامی

 

یادگار امام (ره) با اشاره به عملکرد یکساله دکتر حمید میرزاده در مسئولیت ریاست دانشگاه گفت: وی سالی خوب و پرتلاش با نمره مطلوب و مورد قبول نزد هیأت امناء و موسس دانشگاه، دانشگاهیان و مردم را گذراند.

 به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در اجلاسیه مدرسان درس وصیت نامه سیاسی-الهی حضرت امام خمینی دانشگاه آزاد اسلامی از تأسیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی و انقلاب اسلامی در دانشگاه آزاد که از زمان دکتر جاسبی در هیأت موسس دانشگاه آزاد طرح شد و در دوره دکتر دانشجو تشکیل آن به تصویب رسید، قدردانی کرد و گفت: در دوره برادر عزیزم دکتر میرزاده این نهال غرس شده بارور شد که لازم می دانم به نوبه خود از مسئولان آن تشکر کنم. 

وی با تأکید بر توجه به تمام ابعاد اندیشه امام، گفت: اگر می خواهیم مکتب امام (ره) را بشناسیم و بشناسانیم، باید به این رکن رکین توجه شود که هر شیء و موضوع در جای خودش و به اندازه بار ارزشی آن باشد.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی،«تحریف» را از جمله آفت های مورد تهدید امام و اندیشه ایشان عنوان و اظهار کرد: تحریف که بازگرداندن یک شیء از معنای اصلی اش است در دو نوع مستقیم و غیر مستقیم رخ می دهد که نوع مستقیم آن روشن بوده و در طول تاریخ نمونه های فراوانی دارد. بدین معنا که بغض و کینه باعث می شود تا یک اتفاق یا جمله صریح بطور مستقیم مورد تحریف قرار گیرد.

وی ضمن روایت چند نمونه تاریخی از تحریف مستقیم، جلوگیری از این نوع تحریف را وظیفه همگان دانست و افزود: متأسفانه امروز اینگونه است که اگر نفع افراد در یک تحریف بود، در قبال آن سکوت می کنند و اگر ضرری به آنها وارد می کند حرف می زنند و اعتراض می کنند و اگر خاطره ای به نفع شان بود سکوت اختیار کرده و در غیر این صورت معترض می شوند.

 یادگار امام تحریف غیر مستقیم یک اندیشه و منش را تهدیدی جدی تر عنوان کرد و گفت: معمولا مکاتب، فلسفه ها و اندیشه ها چندین پایه و اصل اساسی دارند که اگر یکی از این پایه ها فربه تر از سایرین تصویر شد به مرور زمان آن مکتب کاریکاتوریزه می شود و اگر نسبت میان پایه ها به هم ریخته شد، تصویر ساخته شد واقعی نیست.

وی افزود: بارها در سخنانم از این مثال استفاده کرده ام که اگر چشم، یک دهم صورت شما یا بینی یک چهارم آن است، در کاریکاتور این نسبت ها به هم می خورد و کسی که آن را می بیند شما را در آن می بینید، اما این تصویر واقعی شما نیست.  بنابراین اگر درون یک مکتب فکری هم نسبت ها به هم ریخته شود آن مکتب تحریف غیر مستقیم شده است.

 حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی تصریح کرد: آنچه امروز در جهان اسلام بدان گرفتار شده ایم نتیجه همین تحریف های ناخواسته یا از سر عشق و شور است که می بینیم یک گروه به راحتی و جلوی دوربین ها سر می بُرد و فیلم آن را نیز پخش می کند؛ در حالی که چند سال قبل باور نمی کردیم که روزی شاهد رشد چنین گروههای افراطی و خشنی باشیم.

وی با تأکید بر اینکه تمام این حوادث به اسم اسلام رخ می دهد، در حالی که اسلام اینها نیست، ادامه داد: اگر در پیروی از یک مکتب که دارای پایه های مختلفی است  به یک پایه آن توجه بیشتری شود، در آینده با یک مکتب کاریکاتوریزه شده مواجه می شویم.

 یادگار امام (ره) در همین زمینه به یک نمونه تاریخی در اروپا اشاره کرد و اظهار داشت: دکارت از پدران فلسفه جدید یک یسوعی بود؛ مذهب او اساسا برای مقابله با پروتستانتیسم شکل گرفته بود و پیروانش در این جهت خود را وقف کلیسا و پاپ کرده بودند. اما دکارت با این مذهب، بعدها پایه گذار مکتبی شد که از آن بی دینی بیرون بدست آمد؛ یعنی از دل اندیشه  کسی که می خواست همه چیز را به دامن کلیسا برگرداند، پراگماتیسم مدرن خارج شد. لذا امروز کشیش هایی داریم که خدا باور نیستند اما می گویند چون خداباوری برای بشر منفعت دارد ما هم می گوییم خدا هست!

 وی همچنین با خاطرنشان ساختن چگونگی شکل گیری صوفیه در ایران در دوران صفویه، گفت: همان صوفیه ای که بر اساس بخشش شکل می گیرد، درون آن گروهی به نام «ینی چری» شکل می گیرد که زنده زنده آدم می خورد و صحنه های وحشتناک زیادی همچون جوشاندن انسانها در دیگ آبجوش و پاره کردن بدن آنها را خلق کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی سپس به مقطع تاریخی انقلاب مشروطه اشاره کرد و گفت: بهانه و جرقه شکل گیری مشروطه مقابله با  فردی به نام«عسگر گاریچی» بود که در خیابان مردم را آزار می داد، اما از دل همین مشروطه به دلیل آنکه صرفا به نقطه کانونی استبداد پرداخته شد و به استعمار که می تواند کارهایی بدتر از استبداد توسط آن انجام شود توجه نشد، رضاخان درآمد.  در حالی که رهبران مشروطه هیچ کدام بی دین نبودند و امثال آیات بهبهانی و طباطبایی از علمای بزرگ دینی بودند، ولی به خاطر همان نگاه غیرکامل رضاخان پدید می آید.

وی با بیان این هشدار که اگر مراقب نباشیم و در نظام و مکتب امام یکی از پایه ها را فربه تر ببینیم یک تحریف غیرمستقیم اتفاق افتاده است، تصریح کرد: امروز گروهی اینگونه بحث می کند که انگار در مکتب امام مردم نقشی ندارند و گروهی دیگر به گونه ای بحث می کنند که گویی اسلامیت توسط امام کنار گذاشته شده است؛ خیر! همان امامی که می گوید میزان رأی ملت است، نظریه ولایت فقیه را هم مطرح می کند و همان امامی که قید «مطلقه» را برای ولایت فقیه ذکر کرد، در فلسفه سیاسی و ذهنی اش بالاترین نقش و جایگاه را به مردم می دهد.

وی «عدالت» و «پیشرفت» را نیز دو عنصر مهم دیگر در اندیشه امام خمینی برشمرد و یادآور شد: امام همواره بر عدالت تکیه داشتند و عدالت جزو امّهات اندیشه ایشان است، اما پیشرفت هم در کنار آن است و پررنگ کردن عدالت به معنای فروکاستن پیشرفت نیست و اگر یکی از این دو را پررنگ کردیم دچار تحریف شده ایم.

 

یادگار امام خمینی، «رفع محرومیت» را دیگر شاخص مورد نظر امام و از پایه های اندیشه سیاسی ایشان دانست و گفت: در مکتب امام جنگ با فقیرو غنی نداریم، بلکه جنگ با فقر داریم و قرار نیست فقرا زیاد شوند، بلکه نظام فقر پرور باید از بین برود. لذا مراقب باشیم که نفی محرومیت به معنای توسعه فقر نباشد و از آن سو نیز توجه به توسعه موجب نشود گروههایی زیر بار آن له شوند.

وی با بیان اینکه با پررنگ کردن برخی از ابعاد اندیشه امام دچار تحریف غیر مستقیم اندیشه های ایشان شده ایم، گفت: «استقلال و عزت» و در کنار آن «همزیستی مسالمت آمیز با دنیا» از پایه های اندیشه امام است و این بدان معنا نیست که اگر می خواهیم با جهان همزیستی کنیم استقلال را از دست دهیم و اگر می خواهیم استقلال داشته باشیم با همه دنیا ستیزه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با اشاره به «آزادی» به عنوان یکی از شعارهای اساسی انقلاب اسلامی، گفت: ممکن است با پررنگ کردن آزادی ارزشهای اخلاقی جامعه مورد بی توجهی قرار گیرد یا خدای نکرده با پررنگ تر کردن ارزشها به آزادی بی توجهی شود.

 وی گفت: علمای علم اخلاق می گویند اخلاق عین عدالت است و عدالت عین اعتدال است.؛ اعتدال یعنی حد فاصل بین افراط و تفریط و رفتن به طرف هر کدام از این طرف، خروج از اعتدال و حکمت است.

یادگار امام (ره)سپس با اشاره به موضوع اجلاسیه اظهار داشت: اگر می خواهیم مکتب امام را بشناسیم و بشناسانیم و غرض تدریس وصیت نامه و مکتب امام است، باید به این رکن رکین توجه شود که هر شیء و موضوع در جای خودش و به اندازه بار ارزشی آن باشد؛ اینکه فقط زبان تلخ  و «اشداء علی الکفار» را ملاک بگیریم صحیح نیست؛ «رحماء بینهم» هم وجود دارد. لذا باید مراقب تحریف مستقیم و غیرمستقیم باشیم.

وی با اشاره به سخنان دکتر میرزاده در این اجلاسیه، یادآور شد: یکی از بحث هایی که در سخنان امام گم شده، موضوع «تحجر» است. اتفاقا یکی از بحث های مهمی که امام در دو، سه سال آخر عمر خود در کنار «اطلاق ولایت فقیه» مطرح کردند تحجر بود؛ مخاطب ایشان چه کسانی بودند و چه کسانی را بر اساس این سخنان برنمی تابیدند؟ مگر امام در مورد امثال فتوای حلال بودن برخی از انواع موسیقی نگفتند که اگر قرار است کسی در این راه فدا شود اولین نفر خودم هستم؟

وی ادامه داد: در بحث های فرهنگی و فضاهای دانشگاهی، یکی از مباحثی که امام مطرح کردند تحجر است و امروز باید تحجر را تعریف کنید و آن را خط قرمز قرار دهید؛ همانگونه که وادادگی و عدم توجه به ارزشها و بی توجهی به حجاب اسلامی نیز غیر قابل پذیرش است.

یادگار امام با تأکید بر اینکه اسلام امام کاریکاتوری نبود، گفت: اگر یک نفر جلوی من و شما شرب خمر کرد او را طرد می کنیم، اما اگر او غیبت کند، تهمت بزند و دروغ بگوید پشت سر او ممکن است نماز هم بخوانیم! در حالی که در دین خدا غیبت از زنا هم بدتر است. چرا نسبت به غیبت حساس نیستیم؟ چون اسلام ما کاریکاتوری شده است و تناسب ها در ذهن مان به هم ریخته است. اما نزد امام اینگونه نبود و هرکس جلوی ایشان غیبت می کرد ایشان چهره اش در هم تنیده می شد و بشدت برخورد می کردند.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به خاطرات حجت الاسلام و المسلمین دعایی از مخالفت امام با دادن نسبت های دروغ به مخالفان و حتی شاه سابق، اظهار داشت: یاران امام اینگونه از ایشان می گویند؛ آنها کسانی هستند که وقتی طرفداری از امام نان نداشت و شکنجه و زندان و اعدام داشت، یار ایشان بودند. در حالی که خیلی ها بعدا به سفره آماده رسیدند و شدیدا طرفدار امام شدند و الان کاتولیک تر از پاپ شده اند. همان یاران قدیمی امام می گویند که اگر می خواستند نزد ایشان از مخالفین غیبت کنند امام رو ترش می کردند.

وی در ادامه با تأکید مجدد بر اینکه اگر یک نظام اندیشه گر می خواهد جدا از تحریف باقی بماند هر چیز در آن باید سر جای خودش باشد و به اندازه خودش دیده شود، گفت: برخی می گویند می بخور منبر بسوزان مردم آزاری نکن؛ در حالی که هیچ کدام از این کارها را نباید انجام داد و مردم آزاری هم نکرد.

وی با بیان اینکه وقتی برخی ابعاد یک مکتب پررنگ شد از دل آن داعش بیرون می آید، تأکید کرد: در عین حال که باید به اجرای حدود اسلامی اهتمام داشت خشونت هم نباید کرد و خشونت نادرست در اسلام نیز به برخی می رسد که حاصل آنها گروههایی است که امروز در جهان اسلام خشونت های وحشیانه ای را انجام می دهند.

یادگار امام (ره) به عملکرد یکساله دکتر حمید میرزاده در مسئولیت ریاست دانشگاه اشاره کرد و گفت: وی سالی خوب و پرتلاش با نمره مطلوب و مورد قبول نزد هیأت امناء و موسس دانشگاه، دانشگاهیان و مردم را گذراند.